Η διαφορά μεταξύ επιτυχίας και αποτυχίας συχνά βρίσκεται στη λεπτή τέχνη της αυτοπροβολής.
Είναι δυο τύποι στην εταιρεια που κάνουν στην ουσία την ίδια δουλειά κάτι που έχει να κάνει με το Σχεδιασμό (ό,τι κι αν σημαίνει αυτό). Τον έναν από αυτούς, τον Γιώργο, τον βλέπω συνεχώς στις τουαλέτες. Δεν εννοώ ότι....
περνάει όλη τη μέρα του εκεί. Θα έχει κι άλλα πράγματα να κάνει, όπως έχω κι εγώ. Βρίσκεται, όμως, όπως κι εγώ, σε ένα τμήμα της εταιρείας, όπου ο αέρας είναι δροσερός, το επίπεδο θορύβου μαυσωλειακό και ο ρυθμός ανθρώπινος. Ο Δημήτρης, από την άλλη, κάθεται δίπλα στον εκτυπωτή, στο Τμήμα των Πωλήσεων. Τον βλέπω κάπου κάπου όταν έχω δουλειά εκεί. Τον θυμάμαι όταν ξεκίνησε να δουλεύει στην εταιρεία. Το άστρο -και το μέλλον του- ήταν το ίδιο λαμπρό με του Γιώργου, αλλά από εκείνη την ημέρα οι δυο τους πάνε σε αντίθετες κατευθύνσεις. Δεν είναι ότι ο Γιώργος είναι πιο έξυπνος ή πιο εμφανίσιμος από τον Δημήτρη. Το μυστικό του έγκειται στο ότι είναι μάστερ της πιο σημαντικής δεξιότητας στο χώρο των επιχειρήσεων: την αυτοπροβολή. Ή, αλλιώς, το μάρκετινγκ του εαυτού σου. Ο Γιώργος είναι καλός σε αυτήν, ο Δημήτρης όχι. Κι αυτό έχει κάνει όλη τη διαφορά.
Ποιο είναι λοιπόν το δικό σου brand; Τα καλά νέα είναι ότι μπορείς να φτιάξεις το δικό σου και να αρχίσεις να το προωθείς άμεσα. Τα κακά νέα είναι ότι, αν το κάνεις με τον λάθος τρόπο, θα αποκτήσεις τη λάθος φήμη: αυτήν του φιγουρατζή. Οι σαμουράι της αυτοπροβολής είναι τόσο καλοί σε αυτό που κάνουν, που οι πράξεις τους είναι αόρατες με γυμνό μάτι. Αλλά ξέρεις ποιοι είναι. Είναι γύρω σου και βγάζουν περισσότερα από σένα.
ΒΗΜΑ ΠΡΩΤΟ
Κλείσε τα κενά
Θέλεις να είσαι ένα επιτυχημένο προϊόν; Αρχισε να σκέφτεσαι τον εαυτό σου σαν τέτοιο. Βρες σε τι είσαι καλός, αυτό στο οποίο κανείς άλλος γύρω σου δεν είναι τόσο καλός όσο εσύ. Μπορεί να γράφεις καλά ή να είσαι καλός ηθοποιός. Μπορείς να πιεις 16 μπύρες χωρίς να βγεις από το μπαρ μπουσουλώντας; Αυτό μάλλον θα σου χρησιμεύσει στις Πωλή-
σεις. Μπορείς να υπολογίζεις τετραγωνικές ρίζες ενώ κοιμάσαι; Μάλλον θα έπρεπε να είσαι στο Οικονομικό Τμήμα. Δες ποια είναι τα κενά στην επιχείρηση που δουλεύεις και προσπάθησε να τα γεμίσεις. Ο φίλος μου ο Λεωνίδας, για παράδειγμα, δουλεύει σε μία πολυεθνική. Το πρόβλημα με αυτές τις εταιρείες είναι ότι πρόσφατα αναγκάστηκαν να κόψουν έξοδα στα πάντα, από ταξίδια πρώτης θέσης για το Δ.Σ. μέχρι το πόσα κουτάλια έχουν στην καφετέρια του προσωπικού. Οι πρώτες απώλειες ήταν στο τμήμα Στρατηγικού Σχεδιασμού. Κοορτές ανθρώπων που είχαν ξοδέψει όλη τη ζωή τους μαθαίνοντας πώς να κάνουν συγχωνεύσεις κι εξαγορές βρέθηκαν στο δρόμο. Αυτή η δουλειά όμως πρέπει να γίνει. Ο Λεωνίδας άρχισε να στέλνει mail στους ανθρώπους
που ήταν υπεύθυνοι. Πριν από λίγο καιρό ξεκίνησε εβδομαδιαίες συναντήσεις με τον πρόεδρο. Τώρα είναι το Τζιμάνι. Ο Τύπος Που
Σκέφτεται Πράματα. Αυτό είναι το brand του. Για να το γιορτάσει αγόρασε τρία καινούργια κοστούμια. Τώρα δείχνει και το ρόλο του.
ΒΗΜΑ ΔΕΥΤΕΡΟ
Φτιάξε μία αγορά για το προϊόν σου
Σαν ένα προϊόν παρέχεις μια υπηρεσία σε πελάτες που χρειάζονται αυτό που πουλάς. Μπορεί το προϊόν σου να είναι καλό, αλλά ακόμα κι αν δεν είναι, αυτό δεν σημαίνει ότι δεν μπορείς να το προωθήσεις. Πάρε, για παράδειγμα, τα προφυλακτικά με γεύση. Σου ζήτησε ποτέ καμιά κοπέλα να της πάρεις τη γεύση μπανάναγιατί της αρέσει περισσότερο από τη φράουλα; Ποτέ. Πολύς κόσμος, όμως, τα αγόρασε χωρίς να μπορεί να σου πει το λόγο, αν τους ρωτούσες. Αυτό λέγεται καλό μάρκετινγκ. Είναι σχετικά εύκολο να ικανοποιήσεις μια ανάγκη που ήδη υπάρχει. Το κάνω εδώ και χρόνια. Είμαι ο Τύπος Που Μπορεί Να Γράφει Μέμο, που στην πορεία έγινε ο Τύπος Που Μπορεί Να Αναθέσει Σε Κάποιον Αλλο Να Γράφει Μέμο. Και τα δύο brands μπορούν να προωθηθούν σε ένα μεγάλο κοινό στην εταιρεία. Ξέρω δύο πολύ επιτυχημένους παίκτες,
που έχουν σπρώξει τον εαυτό τους σαν ο Τύπος Που Ψήνεται Να Ουρλιάζει Σε Κόσμο και ο Τύπος Που Μπορεί Να Ηρεμήσει Τον
Οποιονδήποτε, αντίστοιχα. Πρέπει να είσαι ένας πραγματικός σαμουράι για να εφεύρεις μια πλασματική ανάγκη, έτσι ώστε να την πλασάρεις. Πάρε, για παράδειγμα, το iPad: ήξερες πιο πριν ότι χρειαζόσουν μια φορητή συσκευή που κάνει όλα όσα κάνει το iPad; Το ίδιο concept λειτουργεί και σε μια εταιρεία. Για παράδειγμα, ο φίλος μου ο Λάμπρος είναι τρομερά ειδικευμένος. Κάθε λίγες εβδομάδες λέει στους ανωτέρους του ότι ένας Μεγάλος Πελάτης θα φρικάρει ή θα θυμώσει τρελά για κάτι (ή και τα δύο). Δεν έχει σημασία τι είναι αυτό. Μετά πάει και λύνει αυτό το πρόβλημα, για το οποίο κανείς δεν ήξερε τίποτα προηγουμένως. Ετσι έχει γίνει ο Τύπος Που Είναι Απαραίτητος Για Να Λύνει Τα Προβλήματα Με Τους Μεγάλους Πελάτες.
ΒΗΜΑ ΤΡΙΤΟ
Έσο εξαιρετικός - όταν πρέπει
Εννοείται ότι στην καρδιά του κάθε καλού brand βρίσκεται η ικανότητα του να λες ότι είσαι εξαιρετικός. Οπότε να είσαι εξαιρετικός, όσο μικρό κι αν είναι αυτό που πρέπει να κάνεις. Εκτός κι αν διαλέξεις να κάνεις κάτι άλλο. Βλέπεις, ο σαμουράι της αυτοπροβολής ξέρει ότι υπάρχουν πολλά πράγματα, στα οποία δεν είναι καλός και δεν θέλει να κάνει. Το
κλειδί είναι να αποφύγεις το προφανές: να μη βλέπεις αυτές τις αδυναμίες σαν κάτι αρνητικό στην πρόοδό σου. Είναι μία ευκαιρία για
να μην ξοδεύεις το χρόνο σου σε πράγματα, στα οποία δεν είσαι εξαιρετικός. Για παράδειγμα, εγώ σιχαίνομαι τα μίτινγκ. Προσπαθώ
πάντα να ελαχιστοποιώ τον αριθμό και τη διάρκειά τους. Ετσι έχω ελεύθερο χρόνο. Ο Κώστας, από την άλλη, έχει πολλές καλές ιδέες, αλλά δεν τα καταφέρνει στη διασαφήνιση των λεπτομερειών. Αν κι αυτή η αδυναμία του τον καθυστέρησε τα πρώτα χρόνια, άρχισε να
τον βοηθάει μόλις έφτασε στις ανώτερες βαθμίδες, όπου οι λεπτομέρειες είναι ανάθεμα. Τα αδύναμα σημεία σου σε βοηθούν να εστιάσεις την προσοχή σου, με τον ίδιο τρόπο που το κάνουν τα δυνατά.
ΒΗΜΑ ΤΕΤΑΡΤΟ
Χρησιμοποίησε τον οργανισμό
Η αυτοπροβολή δεν σκοπεύει μόνο τον προϊστάμενό σου. Ετσι ρισκάρεις να βρεθείς στις ορδές των αηδιαστικών ανθρώπων, που σαν κράχτες σε τουριστικά νησιά προωθούν τον εαυτό τους μόνο στον άνθρωπο που τους δίνει το μισθό τους. Ο πραγματικός σαμουράι δουλεύει ομαδικά και κάνει το brand του ανεκτίμητο σε φίλους, συνεργάτες, ακόμα και αντα-
γωνιστές. Για αυτό το μέρος της δουλειάς, θα χρειαστείς μία ομάδα, που να αποτελείται από ανθρώπους που μπορεί να μην ξέρουν καν ότι
ανήκουν στην ομάδα. Αυτοί μπορεί να είναι...
Ο αρχηγός Αυτός είσαι εσύ. Οσο χαμηλά κι αν είσαι στην εταιρεία, εσύ είσαι ο αρχηγός αυτής της ομάδας. Εσύ την οδηγείς. Εσύ αποφασίζεις τι πρέπει να γίνει και τι όχι. Μόνο και μόνο λαμβάνοντας την ηγεσία, είσαι μπροστά από το 80% των ανθρώπων που δουλεύουν στις επιχειρήσεις - οι άνθρωποι που
απλώς αφήνουν τα πράγματα να συμβαίνουν χωρίς να κάνουν τίποτα.
Φίλοι Να αναγνωρίζεις ότι οι φίλοι και οι συνεργάτες σου είναι αρχηγοί των δικών τους ομάδων. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν μπορούν να βοηθήσουν σε ημερήσια βάση για την προώθηση των δικών σου θέσεων. Η ζωή έχει μεγαλύτερη πλάκα όταν ταξιδεύεις με μία μι-
κρή σφικτά δεμένη παρέα. Είμαι σίγουρος ότι είσαι μέλος μιας ήδη. Είναι μάλλον αυτοί με τους οποίους πίνεις τις μπύρες σου. Βάλ' τους
λοιπόν να δουλέψουν για σένα και γίνε κι εσύ χρήσιμος γι' αυτούς.
Ο Yoda Ο Yoda έμεινε στην Jojoba ή όπως αλλιώς λένε εκείνον τον πλανήτη. Οταν ο Luke τον χρειάστηκε, ο Yoda ανταποκρίθηκε. Ηξερε τι έπρεπε να γίνει, του το είπε. Κανείς σαμουράι δεν μπορεί να τα καταφέρει χωρίς να τον βοηθά ένας μάστερ.
Το αφεντικό σου Είτε τον συμπαθείς είτε τον μισείς, πρέπει να τον μανατζάρεις. Ο τύπος που δεν μπορεί να ελέγξει τους ανωτέ-
ρους του χρειάζεται περισσότερη βοήθεια απ' όση μπορώ να προσφέρω σε αυτές τις δύο σελίδες. Να ξέρεις όμως ότι μπορεί να γίνει. Δεν μπορείς να πας τη Δευτέρα και απλώς να συγκροτήσεις την ομάδα σου μέσα σε ένα δεκάλεπτο. Χρειάζεται χρόνο, στον οποίο θα
κάνεις τη δουλειά που σου έχουν αναθέσει, θα αναπτύξεις τους τομείς στους οποίους ειδικεύεσαι και θα βρίσκεις τρόπο να δημιουργείς αξία για την εταιρεία. Μια μέρα στην αρχή της καριέρας μου, για παράδειγμα, μου τηλεφώνησαν από το γραφείο του προέδρου. Του είχαν ζητήσει να γράψει ένα άρθρο για ένα πολύ βαρετό και ειδικευμένο θέμα. «Θέλουν να τους πω πώς θα μπορέσουμε να διαβάζουμε τους μετρητές του νερού από τα κεντρικά χρησιμοποιώντας μόντεμ» μου είπε. «Δουλεύει αυτό το πράμα;» τον ρώτησα. «Τι είναι το μόντεμ;» με ρώτησε. Δεν είχαμε ιδέα. Το σκέφτηκε για λίγο και μου είπε: «Θα πρέπει να το βγάλεις από το μυαλό σου αυτό το κομμάτι». Και το έκανα. Μετά από αυτό έγινα ο Τύπος Που Μπορεί Να Τα Βγάλει Από Το Μυαλό Του Αν Χρειαστεί.
Είχα κάνει και χειρότερες δουλειές.
www.menshealth.gr |
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου